Een korte blik op het veel besproken feminisme…

Vaak zijn enthousiaste mannen in de verschillende religies van mening dat de man het sterke geslacht is, zowel mentaal als fysiek en dat de vrouw hierin altijd ten onder doet aan de man. Maar is dit wel een eerlijke of juiste vergelijking tussen de man en de vrouw?

Ik ben het op mentaal vlak hier niet mee eens, omdat de zwakte op mentaal vlak te maken heeft met het fysiek van de vrouw. Wanneer de vrouw fysiek zich geborgen en behagelijk voelt en veilig is, dan doet zij niet ten onder aan het mentaal van de man en is deze rizq (geschenk van Allah swt) dat het mentaal genoemd wordt; onevenredig zowel bij man als bij vrouw in meer of mindere mate aanwezig.

Rizq is de voorziening die Allah swt aan zijn schepselen geeft, zowel in materiële als in spirituele zin. Het mentale vermogen is een vorm van rizq dat niet gelijk verdeeld is over de mannen en vrouwen. Sommige mannen hebben meer rizq op dit gebied dan sommige vrouwen, en vice versa. Dit hangt af van de Wil van Allah swt en de omstandigheden waarin de mannen en vrouwen leven.

Men zegt dan ook dat mannen die vrouwelijke gewoontes na doen, dit gedrag verkiezen en daardoor mentaal zwak zijn, het zij door een zwak fysiek, dan wel door de keuzes die daarnaar geleid hebben. Het geloof, de islam, is hierdoor beter verteerbaar door de man, dan door de vrouw. Vergeet ook niet dat de vrouw de meerderheid is, het zij vrouwen die afstammelingen zijn van Adam, alsook de andere vrouwen. Allah swt Zegt ons in de Koran: Arridjaal qawamoun ‘ala nisaa-i (de mannen zijn de zaakwaarnemers van hun vrouwen).

Zoals Imam al-Ghazali (ra) zei: “De man moet zijn vrouw beschermen tegen alle kwaad, zowel intern als extern. Hij moet haar eer, haar geloof, haar bezit, haar lichaam en haar welzijn beschermen. Hij moet haar ook onderwijzen, adviseren, troosten en bemoedigen.” Of zoals Allah swt zegt in de Koran (4:34): “Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden.”

Omdat het in de natuur van de man ligt om de vrouw in bescherming te nemen en de vrouw dit ook wenst, is er iets merkwaardigs hieraan op te merken. Wat is dat? Dat de man die de vele dreigingen probeert op te vangen, hierdoor minder emotioneel ontwikkelt is dan de vrouw, helemaal wanneer er een hoge mate van het recht van de sterksten aanwezig is.

Heeft de man meer rechten en plichten dan de vrouw? Ja en nee. Waarom? Omdat er geen meer rechten en plichten zijn maar zaakwaarneming en zaakwaarneming wil zeggen anti-concurrentie, terwijl meer rechten en plichten uit gaat van concurrentie, terwijl het gaat om harmonie en niet om wie beter is en wie niet, want bij Allah swt zijn wij allemaal gelijkwaardig, ook al zijn we niet hetzelfde. Zo is leiderschap over het gezin iets wat te maken heeft met wat het gemakkelijkst werkt, namelijk de man als eindverantwoordelijke, maar de vrouw is bij zijn afwezigheid verantwoordelijk voor deze verantwoording en ook de leider daarin met betrekking tot haar kroost en grotere invloed daarin, de man kan niet alles zelf.

Wat betreft getuigenis bij de rechtbank, het klopt dat twee vrouwen moeten getuigen daar waar er maar 1 man bij een gelijke situatie hoeft te getuigen, dit is uit bescherming van de vrouw en haar meer macht te geven omdat 2 sterker staan dan 1, dit komt omdat de vrouw doorgaans eerlijker is dan de man, wat betreft erfrecht; dan heeft dit te maken met het uitgave patroon, kort gezegd wordt de man veel meer aangesproken op zijn bezittingen dan de vrouw, dat is gewoon een “natuurwet” – meer niet, wat betreft het gebed, deze is in de verrichting ervan exact hetzelfde als die van een man, hoewel de omgevingsvereisten en kledingvoorwaarden etc. wel verschillen uiteraard.

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ، حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ أَبِيهِ (عنه به)، <أَنَّهُ أَخْبَرَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ زَمْعَةَ>، أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يَخْطُبُ وَذَكَرَ النَّاقَةَ وَالَّذِي عَقَرَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏”‏ ‏{‏إِذِ انْبَعَثَ أَشْقَاهَا‏}‏ انْبَعَثَ لَهَا رَجُلٌ عَزِيزٌ عَارِمٌ، مَنِيعٌ فِي رَهْطِهِ، مِثْلُ أَبِي زَمْعَةَ ‏”‏‏.‏ وَذَكَرَ النِّسَاءَ فَقَالَ ‏”‏ يَعْمِدُ أَحَدُكُمْ يَجْلِدُ امْرَأَتَهُ جَلْدَ الْعَبْدِ، فَلَعَلَّهُ يُضَاجِعُهَا مِنْ آخِرِ يَوْمِهِ ‏”‏‏.‏ ثُمَّ وَعَظَهُمْ فِي ضَحِكِهِمْ مِنَ الضَّرْطَةِ وَقَالَ ‏”‏ لِمَ يَضْحَكُ أَحَدُكُمْ مِمَّا يَفْعَلُ ‏”‏‏.‏ وَقَالَ أَبُو مُعَاوِيَةَ حَدَّثَنَا هِشَامٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَمْعَةَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏”‏ مِثْلُ أَبِي زَمْعَةَ عَمِّ الزُّبَيْرِ بْنِ الْعَوَّامِ ‏”‏‏.‏

Narrated `Abdullah bin Zam’a: That he heard the Prophet (ﷺ) delivering a sermon, and he mentioned the shecamel and the one who hamstrung it. Allah’s Messenger (ﷺ) recited: — ‘When, the most wicked man among them went forth (to hamstrung the she-camel).’ (91.12.) Then he said, “A tough man whose equal was rare and who enjoyed the protection of his people, like Abi Zam’a went forth to (hamstrung) it.” The Prophet (ﷺ) then mentioned about the women (in his sermon). “It is not wise for anyone of you to lash his wife like a slave, for he might sleep with her the same evening.” Then he advised them not to laugh when somebody breaks wind and said, “Why should anybody laugh at what he himself does?”

Sahih al-Bukhari 4942
https://sunnah.com/bukhari:4942

حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ، قَالَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ أَخْبَرَنِي زَيْدٌ ـ هُوَ ابْنُ أَسْلَمَ ـ عَنْ عِيَاضِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، قَالَ خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فِي أَضْحًى ـ أَوْ فِطْرٍ ـ إِلَى الْمُصَلَّى، فَمَرَّ عَلَى النِّسَاءِ فَقَالَ ‏”‏ يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ، فَإِنِّي أُرِيتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ ‏”‏‏.‏ فَقُلْنَ وَبِمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ ‏”‏ تُكْثِرْنَ اللَّعْنَ، وَتَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ، مَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ إِحْدَاكُنَّ ‏”‏‏.‏ قُلْنَ وَمَا نُقْصَانُ دِينِنَا وَعَقْلِنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ ‏”‏ أَلَيْسَ شَهَادَةُ الْمَرْأَةِ مِثْلَ نِصْفِ شَهَادَةِ الرَّجُلِ ‏”‏‏.‏ قُلْنَ بَلَى‏.‏ قَالَ ‏”‏ فَذَلِكَ مِنْ نُقْصَانِ عَقْلِهَا، أَلَيْسَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ ‏”‏‏.‏ قُلْنَ بَلَى‏.‏ قَالَ ‏”‏ فَذَلِكَ مِنْ نُقْصَانِ دِينِهَا ‏”‏‏.‏

Narrated Abu Sa`id Al-Khudri: Once Allah’s Messenger (ﷺ) went out to the Musalla (to offer the prayer) of `Id-al-Adha or Al-Fitr prayer. Then he passed by the women and said, “O women! Give alms, as I have seen that the majority of the dwellers of Hell-fire were you (women).” They asked, “Why is it so, O Allah’s Messenger (ﷺ) ?” He replied, “You curse frequently and are ungrateful to your husbands. I have not seen anyone more deficient in intelligence and religion than you. A cautious sensible man could be led astray by some of you.” The women asked, “O Allah’s Messenger (ﷺ)! What is deficient in our intelligence and religion?” He said, “Is not the evidence of two women equal to the witness of one man?” They replied in the affirmative. He said, “This is the deficiency in her intelligence. Isn’t it true that a woman can neither pray nor fast during her menses?” The women replied in the affirmative. He said, “This is the deficiency in her religion.”

Sahih al-Bukhari 304
https://sunnah.com/bukhari:304

حكم حرمان البنات من الإرث

لا يجوز للأب أن يخص البنين بالورث، ولا أن يلزم البنات بأن يأخذن عوضًا، هذا منكر، هذا من عمل الجاهلية، ولا يجوز، بل يجب أن يساعد على الأمر الشرعي، وأن تكون التركة للجميع، للبنين والبنات للذكر مثل حظ الأنثيين كما قال الله سبحانه: يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَيَيْنِ [النساء:12].

وهكذا الإخوة الأشقاء، والإخوة لأب يرثون للذكر مثل حظ الأنثيين كما قال -جل وعلا-: وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَيَيْنِ [النساء:176] يعني: الإخوة الأشقاء، والإخوة لأب، هذا واجب، ولا يجوز للأب، ولا الأخ أن يحيد عن هذا الأمر، هذا حرام منكر، من سنة الجاهلية، كان أهل الجاهلية لا يورثون النساء، والصبيان، ويورثون الذكور الكبار، وهذا غلط كبير، لا …. للمسلم أن يتشبه بالكفار، بل التركة للصغار، والكبار، والذكور، والإناث على قسمة الله، وليس للأب أن يلزم البنات، أو يعطيهم شيئًا من غير رضاهم ليسمحوا، لا، بل يجب أن يمكنوا من إرثهم، نعم.

https://binbaz.org.sa/fatwas/16275/%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%AD%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%AB


Tot slot geef ik een reflex mee die in ieders voordeel is, en dat is dat werkelijk alle -ismes bedenksels zijn, of ideologieën die roet in het eten gooien. Het zijn afkaar (gedachten) die de atheïsten vereren via de wijsbegeerte. Dit wil niet zeggen dat alles fout is in wat een -isme vertegenwoordigd, maar wel dat het geen compleet kompas is dat garantie bied om tegen al het kwaad te kunnen.

Ik vraag daarom aan alle broeders en zusters om zich niet te laten verleiden door de valse ideologieën die ons proberen af te leiden van het pad van Allah swt. Laten we ons houden aan de islam als het complete en perfecte geloof dat ons leidt naar het goede in dit leven en in het hiernamaals. Laten we ook respectvol en rechtvaardig zijn tegenover elkaar, als mannen en vrouwen, als gelovigen en als mensen.

Wallahul musta’aan

Wallahu a’lam

Wasalaam

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Download [196.00 B]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

{وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ} [المائدة : 65]